Friday, January 15, 2010

.. bab Cinta Terkulai ..

Masih lagi ada yang terkena .. terkena apa? terkena TIPU .. kita masih lagi terbaca kisah anak2 remaja perempuan menjadi mangsa penipuan di Internet. Mulanya berkenalan, kemudian sembang2, lepas tu mula mencurah perasaan, akhir sekali mula terpaut hati. Kalau hati dah suka, pasti nak menatap muka .. betul tak? Nak taknak kena lah set masa utk ber-dating pula. Baru2 ini saya ada terbaca sebuah artikel berkenaan Cinta Terkulai Di Internet. Selalunya dalam kes semacam ini, si mangsa lah yg akan terkulai layu bak habis madu sepah dibuang. Amat menyedihkan apatah lagi remaja perempuan ini sanggup menggadaikan kesucian demi cinta. Apakah masalah sebegini timbul oleh kerana mereka terlalu muda atau mudah? Faktor usia serta kematangan fikiran adalah antara faktor utama selain daripada terlalu menurut hawa nafsu .. darah muda. Ini belum lagi termasuk faktor latar-belakang keluarga serta cara mereka dibesarkan.

Saya ingin berkongsi tentang satu lagi 'perkembangan' yang memeranjatkan. Harap ambil perhatian - Since 2000, the rise in sexually transmitted infections (STIs) among those under age 20 has been "especially alarming", in the words of Health Minister Khaw Boon Wan — doubling from 61 cases per 100,000 in that age group, to 133 in 2008. Reaksi anda..?




Encik Mohd Khair Mohd Noor, seorang Pelatih Professional serta Konsultan Utama The Succhi Group, didlm laman sosialnya ada mengatakan, terdapat golongan ibubapa yang begitu yakin anak2 mereka tidak akan terjebak dengan gejala negatif ini kerana mereka telah pun menghantar anak2 mereka ke kelas2 agama. Ya .. semuga anak2 ini dilindungi tetapi apakah sudah ada guarantee ..? Selain daripada memberi pendidikan agama yang secukupnya, apakah lagi langkah yang harus diambil ibubapa sebagai perlindungan tambahan untuk memastikan kesucian zuriat mereka? Sebagai seorang ibu, tentunya tidak dapat saya nafikan ada sedikit kebimbangan apabila membaca kisah2 sebegini. Maklum lah, anak2 saya pun sudah mula meningkat dewasa, jadi setidak2nya ilmu yg bakal saya raih dalam Seminar Keibubapaan HPB 2010 diharapkan akan dapat membantu memperkasakan lagi diri saya didalam mendidik anak2. Insyallah. Apakata ANDA turut hadir sama ..

Biar Pecah Di Mulut, Usah Pecah Di Perut...Demi Kesucian Zuriat Ku

Bersama-sama dengan para pakar jemputan,

• Dr Jazlan Joosoph

• Ust Azmi A Samad

• En Mohd Khair b Mohd Noor

Tarikh: 23 Januari 2010, 9 pagi - 1 tgh
Tempat: Republic Polytechnic, Lecture Theatre W2
Bagaimana menangani isu-isu BGR, BBR & BGR? Bagaimana ibubapa dapat mengatasi perasaan malu apabila berkomunikasi dengan anak-anak mengenai isu seks dan seksualiti? Apakah panduan Islam untuk ibubapa menangani isu seks dan seksualiti remaja? - antara topik yang akan dibincangkan oleh pakar penceramah kita dalam Seminar itu nanti. Berminat? Tempat terhad .. telefon 68428161. Jumpa anda disana ...

No comments:

Post a Comment